Pelepah dan batang kelapa sawit digunakan untuk ?

Posted on the January 16th, 2013 under informasi by

Penyapu dari batang kelapa sawit

Penyapu dari batang kelapa sawit

Pelepah dan batang kelapa sawit boleh digunakan dalam perusahaan mengeluarkan bahan-bahan binaan, yang diproses untuk dijadikan sumber kayu seperti papan, dinding dan siling.

Dalam jangka masa panjang, sumber kayu daripada pokok kelapa sawit dapat menampung kekurangan sumber kayu daripada sektor perhutanan kesan daripada pembukaan tanah-tanah hutan untuk dijadikan projek pembangunan dan pertanian.

Di samping itu, pelepah dan batang kelapa sawit boleh dijadikan bahan-bahan bakar dan penghasilan bahan kimia. Pada umumnya, semua tumbuh-tumbuhan menggunakan tenaga matahari untuk hidup dan membesar.

Tenaga ini boleh digunakan secara langsung sebagai bahan bakar atau diprises untuk mendapatkan bahan bakar dalam bentuk pepejal yang lebih sempurna. Batang kelapa sawit juga mengandungi karbohidrat yang boleh ditukarkan kepada gas atau cecair seperti metanol dan etanol.

Biasanya, pelepah-pelepah yang telah dipangkas, diatur dan ditimbun di antara barisan pokok, seterusnya dibiarkan reput di situ.

Pelepah-pelepah yang reput membekalkan unsur-unsur pemakanan untuk menambah kesuburan tanah di samping menyimpan air dan membantu mengurangkan hakisan tanah. Kajian mendapati batang dan daun kelapa sawit mengandungi sejumlah besar nitrogen dan kalium.

Batang sawit juga mengandungi unsur-unsur pemakanan tumbuhan yang boleh dikembalikan kepada tanah secara langsung, iaitu apabila batang-batang yang ditebang dibiarkan reput diladang.

Penyelidikan berterusan yang dijalankan oleh PORIM dan UPM meningkatkan lagi penggunaan pelepah dan batang kelapa sawit untuk di jadikan berbagai-bagai bahan kegunaan yang berharga.

Kini industri yang berasakan bahan-bahan sisa dari ladang kelapa sawit semakin berkembang. Ini dapat meningkatkan taraf sosio ekonomi pekebun-pekebun kecil dan pendapatan negara amnya.

Sumber bacaan

sumber gambar

Sudah dan semakin diTEBUK lagi SEDAP menjilat jari jemari !

Posted on the June 24th, 2010 under enakknya kena tebuk,kena tebuk,lazat lemak ditebuk,panas buah durian,raja buah,sedap durian,tebuk sedap,tips buah sedap,tupai dan durian,tupai tebuk by

Maaf, gambar tak berkualiti sangat,he. Tebukkan oleh sang haiwan yang tahu kesedapannya yang menjilat jari-jemari tangan dan kaki.erk?
Salam semua.

Aku orang kampung. Maknanya rumahku di kampung. So, bapaku ada tanah di kampung yang berhektar-hektar. Tanahnya juga ada ditanam pokok durian, tapi bukan berpuluh atau ratusan pokok kerana bapaku lebih berminat pada ladang kelapa sawit.he

Ok stop! Sorry, pendahuluan agak merepek. Sebenarnya just nak bagitahu yang rumahku di kampung ini ada pokok durian. Sekeliling rumah ini je ada lah dalam 5 pokok. Tapi kali ini yang berbuah hanya 2 pokok daaa. 2 pokok sikit ea? isy! Pokoknya besar-besar bha .Aku rasa adalah dalam 50 biji durian setiap pokok itu. Amacam der? banyak kan.
Aku bukan jakun sangat makan durian ini, tapi orang kata kalau sudah ada jangan dibazir. Eloklah di melantak sepuasnya. Tapi jangan sampai panas badan sudah! karang tak tido malam.hoho. Kena cari pula air cap badak.
Psssst. Kali ini aku nak kongsikan tips. Tips ea? rasanya ramai sudah tahu kot.he. Kalau korang memang gila kan buah durian, eloklah ambil tahu. Jangan lupa untuk diamalkan sekali.
Cuba try test korang makan buah durian yang sudah ditebuk tupai (pastikan ia elok lagi) dan yang tak diusik oleh sang tupai langsung. Sumpah! mesti rasanya berbeza. Dari pengalaman aku kan, tak pernah lah lagi buah durian yang sudah ditebuk tupai ini tak sedap. Boleh dikatakan semuanya lazat dan lemak-lemak belaka. nyum.ha. Kalau buah durian sedap tapi tak ditebuk tupai pula maknanya tiada kewujudan tupai di kawasan pokok duriani tu kot.haha.
Oleh yang demikian, tupai itu mahluk Allah yang diberi deria untuk mengesan kesedapan buah durian sebagai contoh. Janganlah korang GELI nak makan, kan banyak bahagian atau partition dalam buah itu. So pilih yang tempat tak ditebuk oleh tupai. Pasti korang akan layan keenakkannya.hoho.
Sekian sahaja dari pecinta RAJA BUAH.
*Siapakah dan kenapakah yang tak boleh bau langsung buah durian diantara korang? hoho.
Terima kasih.