Anak degil dan cara merawat !

Posted on the March 30th, 2012 under informasi by

budak nakal - sekadar hiasan-

budak nakal - sekadar hiasan-

sumber gambar

TIPS MENANGANI MASALAH ANAK DEGIL, HUBUNGAN IBUBAPA DAN MERTUA

Banyak persoalan menghadapi masalah anak-anak yang degil, cara mengambil hati mertua dan sebagainya telah diajukan dalam ruangan sembang blog ini. Bagaimana kita menghadapi karenah anak-anak, hubungan dengan ibu-bapa walaupun mentua semuanya merupakan disiplin akhlak yang terbaik yang dipimpin Rasululullah untuk dicontohi. Di sini dipaparkan antara jawapan serta panduan yang baik untuk mereka yang bertanya berdasarkan penerangan dalam blog www.supervain.com yang boleh dijadikan pandua berguna kepada semua. Moga menjadi ilmu yang berguna kepada semua pengunjung blog ini.

TIPS MENANGANI ANAK-ANAK

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintificnya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w. “Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)” dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya … bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif… itu salah…

“Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka”. Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka.

“Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok. “Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh lace w:st=”on”cuba lace cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup.

” Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan “*****, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka”. inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita…

DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL

Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah. Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa, tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya. Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. lace w:st=”on”Cuba lace kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? “Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita.”

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. “Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa.” Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua.”

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? “Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung,” jelasnya.

Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. “Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya. “Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.

Tips:

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

Nota: Cara mendoakan supaya anak degil menjadi lembut hati bolehlah dirujuk dalam item As-Syifa’:Doa Anak Degil yang terdapat didalam blog ini. Terima kasih.

Sumber:www.supervain.com

(Suntingan : As-Syifa’ Melaka:013-2006363)

Kisah Pulut Durian !

Posted on the July 30th, 2011 under informasi by

Pulut durian.

Pulut durian.

.

Musim durian berpesta lagi. Durian ada di mana-mana.. di Perak, di Pahang, di Kedah dan di Selangor. Ketika melintasi sebuah kawasan yang menjual durian di Gombak ini saya teringat kepada sebuah kisah manis yang berlaku 3 tahun lepas. Seorang pelajar saya H berkali-kali menghantar sms kepada saya, “Madam ada tak di bilik, saya nak jumpa madam, ada hal sikit nak cakap.” Berkali-kali juga saya membalas smsnya dan meminta dia datang pada sebelah petang ke pejabat saya. Tapi setiap kali saya lapang, H pula ada kelas atau ada hal lain. dan setiap kali dia lapang, saya pula berada di luar kampus menguruskan anak-anak atau atas urusan kerja. Akhirnya satu hari saya menghantar sms kepada dia, “H…,apa yg awak nak beritahu saya tu? sms aje lah. susah sangat kita nak berjumpa.”

 

Akhirnya satu petang dia menelefon saya, dan dengan suara yang seperti agak malu dan segan dia bertanya, “Madam pandai tak masak pulut durian? Saya teringin sangat nak makan pulut durian mak saya masak. Tapi saya takut tak sempat rasa sebab kalau cuti nanti rasanya musim durian dah habis.” Pertama kali dalam sejarah hidup saya mengajar di UIA selama 17 tahun (waktu itu), seorang pelajar meminta saya memasak untuk dia. Lebih istimewanya, saya mengajar H ketika dia di tahun pertama dan ketika dia meminta saya memasak pulut durian, dia sudah berada di tahun tiga pengajian.

 

Perasaan saya waktu itu bercampur baur antara rasa lucu dan terharu. Saya menjawab soalan dia petang itu, “saya tak pandai masak pulut durian sebab saya tak suka makan makanan yang manis-manis. Saya tak tahu macamana rasa pulut durian yang sedap. Tapi kalau saya minta kawan saya yang masakkan pulut durian tu boleh ke?” Dn H bertanya saya semula, “tak menyusahkan madam ke?” . “Tak apa, saya cuma minta kawan saya carikan durian dan masak untuk awak,apa yang susahnya.” H mengucapkan terima kasih berulang kali dan saya dapat mendengar kegembiraann di dalam suaranya. Terharunya hati kerana bila memikirkan kita selalunya hanya akan meminta ibu kita, nenek kita, emak saudara kita atau kakak dan adik kita memasakkan makanan kegemaran kita. Saya sempat mengirinmkan sms kepada H dan mengatakan, ‘H..terima kasih kerana permintaan awak hari ini membuatkan saya rasa dihargai sebagai seorang ibu.” Dan dia membalas sms saya dengan ayat yang berbunyi, “saya selalu anggap madam sebagai ibu saya.TQ madam.”

 

Hanya selepas dua hari, kawan saya seorang caterer dapat memasak pulut durian yang saya minta. Saya masih ingat betapa gembiranya H hari itu dan berulangkali dia mengucapkan terima kasih kepada saya. ‘Madam, berapa semua kos pulut durian ni.”, dia bertanya saya. Saya memberitahu dia, ‘tak perlulah tanya berapa kos pulut durian, makan aje lah H. lagi pun itu bukan duit saya, tapi duit elauan keraian.” Dia bertanya saya lagi, “Elaun keraian tu apa madam?” Saya memberitahu H, “Elaun keraian atau entertainment allowance tu adalah elaun yg diberikan kepada pegawai-pegawai kerajaan di dalam jawatan2 tertentu termasuklah pensyarah-pensyarah di dalam gred gaji tertentu. elaun tu adalah untuk meraikan tetamu-tetamu kita, contohnya utk meraikan tetamu, client atau kawan2. Jadi elaun keraian untuk pensyarah tentulah termasuk meraikan pelajar-pelajar mereka.’

 

“Ooo…macam tu, fahamlah saya”, kata H sambil beredar dari ofis saya dengan bekas pulut durian di tangannya. Selepas itu saya terfikir, apa sebenarnya hukum elaun keraian ini kalau tidak pernah digunakan untuk meraikan orang-orang yang sepatutnya diraikan? Mungkin dengan mengadakan rumah terbuka setahun sekali selepas Aidilfitri itu dapat dimanfaatkan elaun tersebut. Atau mungkin dengan membelikan hadiah-hadiah kepada pelajar-pelajar yang cemerlang di dalam keputusan peperiksaan atau yang mempunyai peratus kehadiran yang paling tinggi dan mendapat markah tertinggi di dalam diskusi-diskusi di dalam kelas.

 

Bukan apa, teringat kepada satu tazkirah yang pernah saya baca, setiap sen gaji yang kita terima adalah antara perkara yang akan dipersoalkan di akhirat nanti. Kemanakah kita belanjakan gaji tersebut dan bagaimanakah kita menggunakan wang gaji yang kita perolehi. Adakah kita amanah di dalam tugas kita dan adakah kita amanah di dalam menggunakan elaun yang diberikan kepada kita? Adakah kita telah memberikannya kepada mereka yang berhak dan patut menerimanya?Sama-samalah kita fikirkannya.

 

Kepada H..terima kasih kerana membuatkan saya rasa dihargai seperti seorang ibu. Doa saya semoga h dan semua pelajar saya yang lain berjaya di dunia dan akhirat. Di mana bumi dipijak, di situ langit di junjung. Jadilah manusia yang bukan saja beriman dan beramal, tetapi jadilah manusia yang tinggi budi bahasanya kerana di situ sebenarnya terletak nilai seorang manusia. Seperti biasa, saya hanya ingin berpesan, jangan sekali-kali lupa atau lokek dengan 3 perkataan “Please (tolong), sorry (maafkan saya) dan thank you (terima kasih).

 

Untuk semua sahabat dan warga SIM di mana sahaja, selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa.Semoga penghayatan Ramadhan kali ini lebih bermakna dari tahun-tahun sudah. Jaga makan minum, jaga mulut, jaga hati. Mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir..siapa tahu?

wassalam

Dr fauziah

Perkongsian email dan credit gambar.